DRY NEEDLING

Als u regelmatig last heeft van pijnklachten is er een kans dat u last heeft van myofasciale triggerpoints, oftewel spierknopen. De term myofasciaal komt van myogeen (spierweefsel) en fascie (bindweefsel).

Een myofasciaal triggerpoint is een zeer drukpijnlijke spierverharding in het houdings- en bewegingsapparaat en kan een karakteristieke uitstralingspijn geven: een bundel spiervezels is constant aangespannen en kan zich niet meer ontspannen. Kenmerkend is dat men wel kan bewegen, maar dat dit pijn doet, zeker naarmate de activiteit langer aanhoudt. Warmte verlicht de klachten, bij kou zijn ze juist erger. Vaak heeft men de klachten al langer, en hebben andere behandelingen of pijnstillers niet geholpen. Bij het belasten van een spier met een triggerpoint ervaart men pijn. Deze pijn is gelokaliseerd in een bepaald gebied kenmerkend voor die spier. Elke spier heeft zijn eigen karakteristieke uitstralingsgebied. Ook bij stijfheid en pijn in een gewricht zou u in eerste instantie altijd moeten denken aan mogelijke triggerpoints in nabij gelegen spieren die verrekt of overbelast zijn. Triggerpoints gaan niet vanzelf weg door rust!
Gelukkig kunnen triggerpoints goed behandeld worden.

De kenmerkende symptomen van een triggerpoint:

Afgeleide pijn

Afgeleide pijn is het meest kenmerkende voor een triggerpoint. Simpel gezegd is afgeleide pijn, pijn die je voelt op een andere plaats in het lichaam. Elk triggerpoint heeft zijn eigen kenmerkende uitstralingsgebied. De triggerpoints en hun kenmerkende pijnpatronen zijn in kaart gebracht dankzij het 60 jaar durende pionierswerk van de artsen Janet Travell en David Simons. Spanningshoofdpijn, kaakpijn, oorpijn en ischias kunnen uitingen zijn van afgeleide pijn van triggerpoints. Pijn in de onderrug kan afkomstig zijn van triggerpoints in de bilspieren, buikspieren en zelfs kuiten. Afgeleide pijn is dus het belangrijkste kenmerk van een triggerpoint. Het veroorzaakt niet alleen pijn op de plek zelf, maar ook op andere plaatsen.

Samendrukken van bloedvaten en zenuwen

De triggerpoints kunnen op zenuwen drukken die in de buurt van het triggerpoint lopen. Dit leidt dan tot abnormale sensaties als doofheid, jeuk, een brandend gevoel en overgevoeligheid in de gebieden die door de zenuw worden verzorgt. Ook kan een triggerpoint een bloedvat samendrukken, waardoor bijvoorbeeld koude handen of voeten ontstaan.

Autonome effecten

Deze worden veroorzaakt door het autonome zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel bestuurt de spieren en de klieren van het spijsverteringsstelsel, de bloedvaten, het hart, het ademhalingssysteem en de huid. Enkele bekende effecten zijn: evenwichtsstoornissen, bloeddoorlopen of heftig tranende ogen, wazig zicht, een hangend ooglid, overmatige speekselvorming.

Problemen met bewegen

Om te bewegen is het nodig dat sommige spieren zich verkorten en dat andere langer worden. Triggerpoints kunnen ervoor zorgen dat een spier beide niet graag doet. Uitrekken en samentrekken van de spier verergert de pijn, waardoor je geneigd bent steeds minder te bewegen. Doordat de aangedane spier steeds minder hoeft te doen, worden andere spieren meer belast. Op die manier ontwikkelen ook die spieren triggerpoints. Hierbij kunnen hele ledematen en soms een hele lichaamszijde betrokken raken.

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:
  • Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Overbelasting /blessures bij sporters
  • Overbelasting van spieren door het herhaaldelijk uitvoeren van één dezelfde beweging, zelfs als ze maar een kleine belasting vergen.
  • Overbelasting van spieren door kortdurende zware inspanning (b.v. zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).
  • Als spieren gedurende een langere tijd onbeweeglijk of inactief zijn, dit bevordert het verstijven en verzwakken van spieren.
  • Als spieren langdurig statisch aangespannen worden
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Stress, dit brengt het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid. Dit leidt tot een verhoogde spierspanning waardoor triggerpoints sneller kunnen ontstaan.
  • Slaaptekort
  • Overbelasting van spieren door een verkeerde houding.
  • Plotselinge schokken, valpartijen en botsingen. Scheefstand van wervels.

De behandeling

De gangbare behandelmethode bestaat uit gerichte massage technieken met rekoefeningen. De meest effectieve manier om triggerpoints te behandelen, is het aanprikken van de spierknopen met dunne naaldjes, het zogenaamde triggerpoint dry needling. In oktober 2019 heb ik de cursus triggerpoint dry needling, bij Myofasciale Pijn Seminars Groningen, afgerond en kunt u bij mij terecht voor een dry needling behandeling. Om de spierknopen te behandelen, worden ze aangeprikt.
Zodoende wordt de spier als het ware gedwongen om te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje in de huid is niet gevoelig, maar het aanprikken van de spierknoop kan wel gevoelig zijn. Dit komt omdat het aanprikken samengaat met een korte, plotselinge samentrekking van de spier. Na de behandeling kunnen de behandelde spieren zwaar en vermoeid aanvoelen en kan spierpijn optreden. Vaak is er naast het zware en vermoeide gevoel wel direct een effect merkbaar in de beweeglijkheid van de spier. Na de dry needling wordt het behandelde gebied gemasseerd om zo de bijwerkingen die eventueel op kunnen treden, te voorkomen of te verminderen. Ook zullen de klachten sneller verminderen of verdwijnen.